Het Rhedens

Open-dag videos voor scholengemeenschap Het Rhedens

Opdrachtgever

Het Rhedens

Onze taak

Film / Montage

De opdracht

Het kiezen van een middelbare school is voor veel kinderen een belangrijk moment. Je bekijkt het lesaanbod, bestudeert de verschillende niveaus en proeft de sfeer van het schoolgebouw en de omgeving tijdens een open dag. Sommige kinderen hebben bij binnenkomst direct het “JA!” gevoel, anderen willen eerst alle verschillende scholen vergelijken. 

Eind 2020 was het voor scholen niet mogelijk om fysieke open dagen te organiseren wegens de geldende Covid-19 maatregelen. Om kinderen toch een kijkje binnen de muren te geven, vroeg scholengemeenschap Het Rhedens B302 om te helpen met het maken van videos waarin de sfeer, het aanbod en de kernwaarden van de drie verschillende Rhedens locaties goed te zien waren. 

Onze aanpak

Allereerst bezochten we de drie locaties waar we gesprekken voerden met de directie. Er werden lijsten samengesteld met de belangrijkste onderwerpen en aandachtspunten.

Eke locatie had verschillende speerpunten die in de videos tot hun recht moesten komen.  Ons idee was om deze speerpunten niet door de docenten of door de directie te laten zenden, maar om dit op een organische manier door de leerlingen zelf te laten vertellen. Om dit te realiseren werden er per onderwerp open vragen opgesteld die we aan de leerlingen van Het Rhedens konden stellen. Vragen als; hoe was het om van groep 8 naar de middelbare te gaan? Hoe zou je Het Rhedens omschrijven in je eigen woorden?

Over het plannen van de filmdagen zullen we kort zijn; het was een hele uitdaging om de lesroosters van Het Rhedens en die van onze HAN studenten te matchen. Met mondkapjes op en met camera’s en audio equipment in handen, hebben we in grofweg vier dagen al het materiaal weten te filmen. Met vele uren aan beeldmateriaal koste het ons twee weken om de videos te monteren en op te leveren. 

Het resultaat

Per locatie hebben we zowel een sfeervideo als een langere informatieve video opgeleverd. Zo kun je snel de sfeer proeven en als het bevalt een langere versie met interviews bekijken. De videos samen zijn nu, een maand later, door bijna 3000 ouders en leerlingen bekeken. We hopen dat ze door de videos een goede schoolkeuze hebben kunnen maken.

Alle video’s zijn te zien op het Youtube kanaal van Het Rhedens.